
Systemy nadzoru nad komunikacją
System MUNICOM.premium, dostarcza dwa istotne rozwiązania pozwalające sprawować nadzór nad taborem firmy komunikacyjnej.
- off-line System zbierania informacji o pracy pojazdu i kierowców na podstawie zapisów w systemie pokładowym pojazdu.
- on-line System nadzoru ruchu oparty na śledzeniu stanu pojazdu w czasie rzeczywistym.

Powyższy rysunek pokazuje pełną infrastrukturę, w oparciu o którą daje się realizować oba modele sprawowania nadzoru. Wykorzystywany jest tutaj:
- system MUNICOM.premium,
- urządzenia firmy R&G.
-
łacznośc z pojazdami na terenie zajezdni w oparciu o :
- Radiomodem produkcji R&G
- lub łacznośc WiFi
- łączoność dalekiego zasięgu(wykorzystanie telefonii komórkowej).
W systemie nadzoru wyodrębnić można następujące elementy:
Wariant off-line |
Wariant on-line |
Obszar zajezdni, gdzie przy pomocy systemu MUNICOM.premium
przygotowywane są dane niezbędne do zaprogramowania komputera pokładowego (autokomputera).
Transmisja danych z systemu do pojazdu odbywa się przy pomocy PWI (Podsystem Wymiany Informacji) lub siecią WiFi. Pojazd ma zapisane w sobie szczegółowe zadanie na cały dzień. Kierowca, rejestrując się swoim indywidualnym kluczem, wnosi informacje o swym czasie pracy. |
|
Pojazd na trasie odczytując informację o swym położeniu z satelity GPS lub analizując drogę - wylicza swe położenie. Na podstawie informacji zawartych w autokomputerze (plan pracy), porównując to ze swym położeniem, informuje kierowcę o odchyleniach od rozkładu jazdy, | |
Dane o odchyleniach i innych parametrach są notowane w pamięci autokomputera. | Dane o odchyleniach i innych parametrach są notowane w pamięci autokomputera i równocześnie przekazywane do centrum nadzoru. Wykorzystuje się tutaj łączność w oparciu o sieć komórkową i transmisję GPRS. Ten rodzaj łączności wykorzystany może być także do przesyłania danych do przystanków i punktów sprzedaży biletów . |
W centrum nadzoru – mając pełną wiedzę o wszystkich pojazdach, rejestrując ją do dalszych analiz, dokonywane jest także obliczanie prawdopodobnego czasu przyjazdu na poszczególne przystanki. Ta informacja rozsyłana jest do tablic przystankowych i/lub dostarczana do Internetu. | |
Po skończonej pracy – pojazd ponownie znajduje się w zajezdni i tam, przy pomocy PWI, przekazuje wszystkie zgromadzone przez siebie informacje. |
Te elementy pozwalają zrealizować oba modele nadzoru.
Dane zgromadzone w autokomputerze służą do przeanalizowania pracy pojazdu, kierowcy, parametrów technicznych.
To tryb off-line .
Jeżeli dysponujemy ponadto łącznością z pojazdem, wówczas mamy drugi z trybów nadzoru -
tryb on-line
Artykuł: "Od lokalizacji do systemów zintegrowanych":
[pobierz]
[wyświetl]
(*) Zakres realizowanych funkcji może się różnić w zależności od konkretnej implementacji